donderdag 10 december 2015

Van tramadol en paracetamol naar powerstrips

Even een ervaring delen over een naast familielid van mij. Zij wordt momenteel behandeld voor een depressie, en heeft daarnaast veel pijnklachten door ingezakte wervel (osteoporose), versleten nek en verkramping van haar lijf. Ze gebruikt veel pijnmedicatie waaronder Tramadol en Paracetamol en daarnaast oxazepam om haar lijf te ontspannen. Sinds een paar weken gestart met de Powerstrips. In het begin was ik degene die haar er steeds op attent maakte om ze weer te vervangen. Maar sinds anderhalve week begint ze er zelf over, want zo geeft ze aan: ik mis ze als ik ze niet op heb. Ik denk dat het hogere trillingsniveau haar goed doet. Langzaamaan beginnen haar ogen ook weer een beetje te glimmen. Ik heb voornamelijk op de onderrug geplakt, soms ter hoogte van de ribbenboog, soms lager. En een smalle strook tussen haar schouderbladen of dwars onderaan haar nek. Over pijnmedicatie heb ik het verder niet gehad. Tot mijn verbazing zei ze afgelopen week: met de paracetamol ben ik maar gestopt want dat deed toch niets.... Aha, er gebeurd dus iets! Mijn hoop is nu dat ze de Tramadol om kan gaan zetten in de pct. En wie weet, komt ze wel van die medicatie af, maar ik laat het proces z'n gang gaan. Zij bepaalt de stappen, en ik begeleid. Sinds gisteren is ze ook de oxazepam aan het afbouwen. En het mooiste is dat ze volgende week weer naar huis mag! Wat mij betreft alles bij elkaar een kerstkado!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten